Osaamistavoitteet:
1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat.
2. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen / korkeakoulutuksen ohjauksen käytänteitä ja ohjausmuotoja.
3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen pedagogisesti perustellun opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.
4. Ymmärrät arvioinnin tehtävät ja tavoitteet oppimisprosessissa.
5. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen / korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt.
Ohjaus,
arviointi ja henkilökohtaistaminen
Tällä blogitekstillä
osoitan ja täydennän osaamistani Pedagoginen osaaminen I:n osaamistavoitteisiin
2 ja 5.
Minulla on jo jonkin
verran opetuskokemusta peruskoulun puolelta, joten sovimme tuutorini kanssa,
että minun on järkevintä suorittaa opetusharjoitteluni (ja muutamia muita
osaamistavoitteita) tutustumalla ammatillisen oppilaitoksen äidinkielen
opettajan työhön. Käytännössä tämä tapahtui niin, että en itse opettanut lainkaan
vaan seurasin kolmen päivän aikana yhden suomi toisena kielenä (S2) -opettajan
ja kahden äidinkielen opettajan työpäivää. Kuljin jokaisen opettajan mukana
yhden päivän. Opetusharjoitteluni tarkoitus oli siis tutustuttaa minut
opetustyöhön ammatillisen oppilaitoksen kontekstissa.
Oppilaitos, jossa
seurasin äidinkielen opettajia ja S2-opettajaa on Lahdessa sijaitseva
Koulutuskeskus Salpaus. Tarkempaa tietoa Salpauksesta voi lukea
koulutuskeskuksen omilta nettisivuilta osoitteesta https://www.salpaus.fi/.
Ohjaus
Opetushallituksen
(2014) mukaan ohjauksen tulee olla kaikkien kouluissa ja oppilaitoksissa sekä
erilaisissa oppimisympäristöissä työskentelevien yhteistä työtä. Se on jatkuvaa,
vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa opiskelijan oppimisen, kasvun ja
kehityksen tueksi. Jokaisella opiskelijalla on oikeus saada laadukasta ja omiin
tarpeisiinsa nähden riittävää ohjausta. Ohjauksen tarkoitus onkin edistää
opiskeluvalmiuksien kehittymistä ja opintojen sujumista. Lisäksi se tukee
ammatillisen identiteetin kehittymistä, auttaa ura- ja
elämänsuunnittelutaitojen muotoutumisessa sekä antaa valmiudet jatko-opintoihin
ja työelämään siirtymiselle. Ohjaus myös lisää hyvinvointia ja ehkäisee
syrjäytymistä. (Opetushallitus 2014.)
Ohjaustyön tukena
koulutuksen järjestäjällä tulee olla oppilaitoskohtaisesti tarkennettu
ohjaussuunnitelma, jossa on määritelty ohjauksen tavoitteet, toteutus,
johtaminen, työnjako, vastuut ja arviointi. Ohjaussuunnitelma laaditaan
yhteistyössä opiskelijoiden ja sidosryhmien kanssa, ja sitä arvioidaan ja
päivitetään säännöllisesti. (Opetushallitus 2014.) Näin ollen myös
Koulutuskeskus Salpauksen henkilökunnan ohjaustyön tukena toimii
ohjaussuunnitelma, jonka mukaisesti myös seuraamani opettajat työskentelevät.
Opetusharjoittelussa
tekemieni havaintojen pohjalta vaikuttaisi siltä, että ohjaustyö kulkee
jatkuvasti äidinkielen opettajien ja S2-opettajien muun työn ohessa.
Opiskelijat tulevat hakemaan yksilöllistä ohjausta opettajan työpisteeltä tai
-huoneelta oppituntien ulkopuolella, työpuhelin soi tasaisin väliajoin ja
sähköposti ilmoittaa saapuneista viesteistä, ohjausta annetaan opetustyön
lomassa oppitunneilla ja erilaisissa työskentelypajoissa sekä siihen on myös
saatettu varata jokin tietty aika, jolloin opettaja on oppilaiden käytettävissä
juuri ohjausasioissa.
Näkemäni perusteella
ohjauksen käytänteet ja muodot äidinkielen opettajan ja S2-opettajan työssä
ovat siis varsin vaihtelevia. Ehkäpä perinteisimpiä opettajan työhön kuuluvia
ohjauksellisia tehtäviä ovat opiskelijoiden perehdyttäminen
koulutuskokonaisuuden sisältöihin ja sen arviointiperusteisiin,
opiskelutaitojen tukeminen ja opiskelua vaikeuttavien esteiden poistaminen, oppimisen
etenemisen seuraaminen ja palautteen antaminen. Se, millaista ohjausta
milloinkin annetaan, riippuu aina tilanteesta ja opiskelijasta. Ohjaus voi siis
olla esimerkiksi yksilöohjausta, ryhmäohjausta, pienryhmäohjausta tai vaikkapa
verkko-ohjausta.
Kuten jo aiemmin
mainitsinkin, on Opetushallitus (2014) määritellyt, että ohjaus on kaikkien
oppilaitoksissa ja erilaisissa oppimisympäristöissä työskentelevien välistä
yhteistyötä. Tein tämän saman havainnon itsekin seuratessani äidinkielen opettajien
ja S2-opettajan työtä. Salpauksessa ohjaukseen osallistuvat muiden muassa
yhteisten aineiden opettajat, ammatilliset opettajat, erityisopettajat,
opinto-ohjaajat, oppilashuoltohenkilöstö ja taitovalmentajat. Seuraamani
opettajat kertoivat tehneensä yhteistyötä ohjaamiseen liittyvissä asioissa
erityisesti erityisopettajien ja taitovalmentajien kanssa sekä ohjanneensa
opiskelijoita opinto-ohjaajan ja oppilashuoltohenkilöstön pariin, mikäli eivät
ole itse kyenneet auttamaan heitä.
Seuraamieni opettajien
kanssa käymieni keskustelujen pohjalta nousi esiin yksi mielenkiintoinen ohjaamiseen
liittyvä teema. Opettajat mainitsivat, että he käyttävät huomattavan paljon
aikaa työelämässä vaadittavien yleisten käytössääntöjen selvittämiseen
opiskelijoille. Tämänkaltaiseen ohjaukseen on noussut tarve suoraan työssäoppimispaikkojen
edustajien palautteen pohjalta. Opettajia on siis suoraan pyydetty ohjeistamaan
opiskelijoita esimerkiksi katsomaan silmiin, tervehtimään tavatessa ja
käyttäytymään muutoinkin asiallisesti työpaikoilla. Lisäksi jokainen
opettajista mainitsi tyypillisiä ohjaustilanteita olevan esimerkiksi
poissaolojen selvittelyjen, motivaatio-ongelmien ratkaisemisen ja yhteistyössä
erityisopettajien kanssa erilaisten oppimisvaikeuksien huomioimisen
opetustilanteissa.
Arviointi
Opetusharjoitteluni lomassa pääsin tutustumaan myös äidinkielen opettajan tehtäviin sisältyvään arviointityöhön. Ammatillisessa oppilaitoksessa äidinkielen opettajan vastuulla on yhteisiin tutkinnon osiin kuuluvan Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -opintokokonaisuuden opettaminen. 4 osp:n suuruinen Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä sisältyy 11 osp:n Viestintä- ja vuorovaikutusosaamiseen, joka on pakollinen tutkinnon osa kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa. Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -kokonaisuuden lisäksi äidinkielen opettaja opettaa usein myös erilaisia valinnaisia kursseja.
Viestintä
ja vuorovaikutus äidinkielellä -kokonaisuuden eri osa-alueiden
osaamistavoitteet on kirjattu ammatillisten perustutkintojen perusteisiin (eli
opetussuunnitelmiin). Eri osa-alueiden arvioinnin tuleekin aina perustua näihin
tutkinnon perusteisiin kirjattuihin osaamistavoitteisiin. Osaamisen arviointi siis
tapahtuu osa-alueittain asteikolla 1–5, ja jokaiseen arvosanaan vaadittava osaaminen on erikseen
määritelty tutkinnon perusteissa. Näin ollen myös Salpauksen äidinkielen
opettajat pohjaavat arviointityönsä tutkintojen perusteissa määriteltyihin
osaamistavoitteisiin. Sain myös itse kokeilla verkkotehtävien arvioimista, ja
huomasin, että vaikka käytössäni oli tutkinnon perusteista tulostettu arviointiasteikko
perusteluineen, ei työ ollut aivan yksinkertaista. Tuskastellessani
rajatapausten kanssa lohdutti kokenut opettaja minua, että arviointi helpottuu
ja automatisoituu kokemuksen karttuessa, ja että aina voi myös kääntyä
kollegoiden puoleen ongelmatilanteissa.
Huomasin,
että äidinkielen opettajan arviointityölle oman haasteensa tuo myös
ammatillisen koulutuksen reformin myötä muuttunut arviointiasteikko. Aiemmin
tutkinnon osien hyväksytty osaaminen on arvioitu kolmiportaisen arviointiasteikon
mukaan, kun taas reformin myötä hyväksyttyä osaamista arvioidaan asteikolla 1–5 (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2017). Nyt opettajille
tuottaa päänvaivaa muun muassa vanhan asteikon mukaisten arviointien
muuntaminen uuden asteikon mukaisiksi. Ei ole aivan helppoa tehdä rajanvetoja,
mikä arvosana vastaa mitäkin. Salpauksen äidinkielen opettajat ovat kuitenkin
tehneet yhteistyötä näiden asioiden ratkaisemiseksi ja käytäntöjen
yhtenäistämiseksi, joten mielestäni heillä tähän asiaan liittyvä siirtymävaihe
on varsin hyvin hallussa.
Henkilökohtaistaminen
Ammatillisen koulutuksen reformissa käyttöön
otettava henkilökohtaistamisprosessi tarkoittaa ”yksilöllisten ja joustavien
opinto- ja tutkintopolkujen rakentamista ja niitä tukevan ohjauksen ja tuen
suunnittelua kunkin opiskelijan tarpeiden mukaan”. Henkilökohtaistamisen
periaate ”koskee kaikkia ammatillista tutkintoa tai sen osaa suorittavia sekä
valmentavien koulutusten opiskelijoita”. Käytännössä henkilökohtaistaminen
tarkoittaa, että ”jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen
kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa selvitetään ja tunnustetaan opiskelijan
aiemmin hankkima osaaminen ja suunnitellaan, millaista osaamista opiskelija
tarvitsee sekä miten osaamista hankitaan eri oppimisympäristöissä. Samalla suunnitellaan
tarvittavat tukitoimet.” (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2018.)
Opetusharjoitteluni
yhteydessä tutustuin myös henkilökohtaistamisen käytäntöihin äidinkielen ja
S2-opettajien työssä. Käytännössä henkilökohtaistaminen on sitä, että opettaja
ensin tunnistaa opiskelijan osaamisen esimerkiksi koulu- tai työtodistuksien
perusteella, ja tämän jälkeen tunnustaa sen eli kirjaa tutkinnon osan tai
osaamistavoitteen, jota opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen vastaa,
suoritetuksi. Pääsinkin harjoittelujaksollani seuraamaan, kuinka opiskelija
esitteli S2-opettajalle suorittamiensa lukion äidinkielen kurssien todistuksia,
jotka osoittivat opiskelijan suomen kielen osaamista. Lisäksi opettaja
selvitteli kurssien sisältöjä. Tässä vaiheessa opettaja siis tunnisti
opiskelijan osaamisen. Seuraavassa vaiheessa hän kirjasi opiskelijan osaamista
vastaavat osaamistavoitteet suoritetuiksi eli tunnusti osaamisen. Tämän jälkeen
opettaja ja opiskelija vielä yhdessä sopivat jäljelle jääneiden osaamistavoitteiden
suorittamisesta, sillä opiskelijan suorittamat lukion kurssit eivät riittäneet
osoittamaan osaamista koko tutkinnon osan osalta. Äidinkielen opettajat ja
S2-opettajat siis vastaavat henkilökohtaistamisprosessin toteutumisesta ja
HOKSin laatimisesta Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -kokonaisuuden ja
suomi toisena kielenä opintojen osaamistavoitteiden osalta. He siis tunnistavat
ja tunnustavat osaamista sekä suunnittelevat yksilöllisiä ja joustavia
opintopolkuja oman osaamisalansa puitteissa.
Minulla on myös
henkilökohtaista kokemusta opintojen tunnistamisesta ja tunnustamisesta sekä
joustavista ja yksilöllisistä opintopoluista, sillä minunkin osaamistani on
tunnistettu ja tunnustettu näiden opettajaopintojeni yhteydessä. Koenkin, että
henkilökohtaistamisprosessi on lähes kaikkia hyödyttävä ratkaisu. Omalta
osaltani se esimerkiksi nopeuttaa opintojeni valmistumista sekä säästää minut
päällekkäisten opintojen suorittamiselta. Koulutuksen järjestäjä puolestaan esimerkiksi
säästää resursseja, kun minun ei tarvitse osallistua opetukseen kaikkien
osaamistavoitteiden kohdalla. Toki henkilökohtaistamisprosessiin liittyy myös
varjopuolia, kuten esimerkiksi opettajien kuormittuminen. Ainakin olin
aistivinani Salpauksen opettajien puheista, että toisinaan osaamisen
tunnistaminen ja tunnustaminen vie niin ison osan opettajan työajasta, että
muut työt jäävät taka-alalle. Lisäksi heidän on myös täytynyt löytää aikaa henkilökohtaistamisen
käytäntöjen yhtenäistämistyölle ja linjanvedoille osaamisen tunnistamisten ja
tunnustamisten suhteen. Uskoisin kuitenkin näistä alkuhankaluuksista huolimatta,
että henkilökohtaistamisen periaatteet tulevat laajenemaan ja yleistymään yhä
enenevissä määrin, kunhan siihen liittyvät käytännön ratkaisut vain saadaan
hiottua myös opetushenkilöstön arjen kannalta toimiviksi.
Finlex
2018. Laki ammatillisesta koulutuksesta. Osoitteessa https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170531#Pidp446434368.
Luettu 25.9.2018.
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2017. Ajankohtaista – Ammatillisen koulutuksen asetus vahvistaa opiskelijan
yksilöllistä opintopolkua. Osoitteessa https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ammatillisen-koulutuksen-asetus-vahvistaa-opiskelijan-yksilollista-opintopolkua.
Luettu 26.9.2018.
Opetus- ja kulttuuriministeriö 2018. Ammatillisen koulutuksen
reformi – Opintojen henkilökohtaistaminen. Osoitteessa https://minedu.fi/henkilokohtaistaminen.
Luettu 25.9.2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti